BERLIN-POLEN-KLASSRESA 2013

 
 
 (lite väl försenat inlägg eftersom resan faktiskt gjordes i mars hehe, men bättre sent än aldrig!)
Dag 1 - Bussresa, Berlin
Bussresan till Berlin bestod av 7, 5 timmars huvudverk av låten StureP som spelades hela vägen och en halvtimmes sömn!
 
När vi väl kom fram till Berlin gick vi och sög in stadens kultur och djup längs gatorna (så almänbildad jag är va!?)...(så pass "almänbildad" att jag inte äns kan stava till ordet haha)
 
Härliga männsikor!
 
Jag, Julia, Linda!
 
På kvällen väntade resturangbesök med god grekisk mat! (fråga mig inte varför vi åt grekiskt i berlin)
 
Och efter det, ytterligare lite sightseing genom "Berlin by night"
 
Dag 2 -Det kommunistiska drömsamhället, bussresa mot Polen.
 
Glömde ju det viktigaste : Vi fick 20 min fritid på morgon...Jag och Julia SPRANG till Starbuscks!<3
Dag 3 - Krakow, fri tid & judiska minnesplatser.
 
Me and my lovely besties!
 
Julia och Linda!
 
Mitt i krakow!
 
Judiskt getto.
 
Judisk begravningsplats.
 
Judisk minnesplats.
 
Och kvällen då Julia efter ett litet missöde fick pizza levereat till hotellrummet, den fuskisen (dock så åt jag halva)
 
Dag 4 - Auchwitz & Birkenau
Ingången till Auchwitz.
 
 
Gaskammaren.
Ingången till Birkenau "Dödens Port".
 
Både Auschwitz och Birkenau var nog en utav mina största upplevelser i mitt liv! otroligt många intryck på en och samma gång som gör att man faktiskt inte förstår att man går i samma fotspår, rör vid samma väggar, och tänker samma tankar som människorna som en gång left här har tänkt "hur kan dom göra såhär?"
  Man sa att judar inte var människor? Man säger att det som skiljer människorna från djuren är att männsikor vet skillnaden på rätt och fel. Så vem är det egntligen som inte har rätten att kallas människa?
 
 Otroligt känslosamt och jag kan verkligen inte beskriva känslan av att ha varit där, en resa som alla borde få göra en gång i sitt liv.
 
Och som avslutningvis: Tack för resan! En utav de roligaste resorna jag gjort och samtidigt den mest hemska, men jag ångrar ingenting!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0